تجارت الکترونیکی

نکات کلیدی در پایان فرایند خرید از وب سایت

در این نوشته می خواهم در خصوص موارد دیگری می بایست در برنامه ریزی و تیم سازی وب سایت مورد توجه قرار گیرد، صحبت کنیم.

قیمت محصول یا خدمت

در صورتی که محصول یا خدمتی در وب سایت خود عرضه می کنید که قیمت و هزینه آن مشخص است، می بایست مسئولی جهت تعیین قیمت و از آن مهم تر دوره های به روزآوری قیمت مشخص نمایید. همچنین در صورتی که بنابر عوامل مختلفی که قیمت نهایی محصول یا خدمت شما را تعیین می کند و ممکن است شما بخواهید برخی از این عوامل را در اختیار مشتری قرار دهید تا بتواند آن ها را انتخاب کند، می بایست این امکان در وب سایت ایجاد شود که بنا بر متغیر های مختلف قیمت و هزینه نهایی تغییر کرده و به مشتری نیز نمایش داده شود. برای مثال تامین کننده های مختلف، کیفیت های مختلف، رنگ های مختلف و ….

هزینه حمل

اصولاً موضوع لجستیک و حمل کالا از مسائل بسیار مهم فروشگاه های اینترنتی است. مناطقی که پوشش حمل کالا داده می شوند، انواع وسایل نقلیه ای که برای حمل کالاهای سفارشات در اختیار دارید، نحوه جمع آوری سبد سفارش کاربر و تحویل آن به بخش حمل، تقسیم بندی مناطق و آدرس ها، محل انبارها و باراندازها و هزاران مسئله و مورد دیگر از نکاتی است که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرند. در نهایت می بایست هزینه و زمان حمل را نیز بتوانید محاسبه و به عنوان هزینه و زمان ارسال به مشتری اعلام نمایید.

با توجه به موارد فوق، همچنین وجود شرکت هایی نظیر اسنپ یا میاره برای ارسال درون شهری و پست و تیپاکس برای حمل بین شهری می توانید کار لجستیک کالای خود را ساده تر کرده و بر استراتژی هایی برای بالا بردن فروش خود تمرکز کنید. می توانید با این شرکت ها قرارداد ببندید و آنها سفارشات بسته بندی شده را از درب انبار شما تحویل و به مشتریان ارسال کنند. مشتری نیز می تواند پیگیری سفارش خود را به صورت مکانیزه در هر زمان و مکان از شرکت حمل و نقل مربوطه انجام دهد. حتی می توانید هزینه ارسال و حمل را به صورت پس کرایه تنظیم کنید که از مشتری در محل دریافت شود.

نحوه پرداخت

یکی از ساده ترین انواع پرداخت کارت به کارت کردن و ارسال رسید واریز به فروشنده است.

حالت دیگر پرداخت آنلاین از طریق سایت فروشنده می باشد که نیاز به انعقاد قرارداد با شرکت های تامین کننده درگاه پرداخت دارد. با توجه به اینکه ریال بیم طرفین جا به جا می شود، برخی الزامات قانونی می بایست از سوی طرفین رعایت شود. پس از انعقاد قرارداد، راهکارهای فنی از سوی شرکت تامین کننده درگاه پرداخت به بخش فنی سایت ارائه و ارتباط مابین سایت فروشنده و درگاه پرداخت ایجاد می شود.

حالت دیگر پرداخت در محل است که معضلات خاص خود را دارد. دریافت دستگاه POS سیار از تامین کننده، تحویل به عوامل توزیع سفارش و ایجاد ارتباط با شرکت تامین کننده درگاه پرداخت و در نهایت ایجاد امکان ردیابی واریزی و ارتباط آنها با سفارشات از پیچیدگی های این روش است. نکته دیگر در این روش امکان عودت سفارش علی رغم حمل سفارش به محل تحویل می باشد. در این حالت شما هزینه ای بابت لجستیک کالا صرف کرده اید اما کالا قبل از تحویل نهایی عودت پیدا می کند. بنابراین باید سیاست فروشی برای پرداخت در محل داشته باشید که برای مثال کالاهای حجیم مثلا یخچال را به محل تحویل حمل نکنید و سپس در محل، مشتری از دریافت آن سر باز زند. این موضوع را در نوشته ای که در خصوص سیاست های فروش می باشد توضیح خواهم داد.

در صورتی که از شرکت های لجستیکی که قبلاً معرفی شد استفاده نمایید، این امکان را نیز از آنها استعلام کنید که آیا خدمات پرداخت در محل را به شما ارائه می کنند؟ قطعاً تضمین هایی را در این خصوص از ایشان باید دریافت نمایید.

پرداخت قسطی نیز از جمله مواردی است که پیچیدگی زیادی به سیستم تحمیل می کند. میزان محاسبه سود دریافتی با توجه به تقسیط انجام شده، زمان بندی های منعطف یا ثابت جهت پرداخت، مبلغ هر قسط، انعطاف یا سخت گیری در مبالغ پرداختی اقساط، جریمه تاخیر پرداخت اقساط، نحوه تضمین دریافت اقساط و … مواردی است که می بایست برای آنها راهکاری ارائه دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *