سیر تحول طراحی و توسعه وب سایت

در روزگاری زندگی می کنیم که فضای مجازی در رقابت تنگاتنگی با فضای واقعی، برای دریافت توجه بیشتر از طرف انسان قرار دارد. انواع ابزارها و محیط ها طراحی شده اند تا به نوعی انسان را از فضای واقعی دور کنند. بحث این نوشته در خصوص مزایا یا معایب فضای مجازی نیست. در این نوشتار بیشتر می خواهیم در خصوص یکی از ابزارهای فضای مجازی به نام وب سایت صحبت کنیم. چرا می گویم یکی از ابزارها؟ چون ابزارهای دیگری نظیر App های تلفن همراه، نرم افزارهای مبتنی بر شبکه اینترنت یا وسایلی مبتنی بر شبکه اینترنت (برای مثال ساختمان ها و سیستم های هوشمند) نیز وجود دارند. تمام ابزارها بر بستر اینترنت فعالیت می کنند و بسته به محیط و کاربری مخاطب خاص خود را دریافت می کنند. هرچه مخاطب زمان بیشتری در ابزار صرف کند، آن ابزار در کسب و کار موفق تر بوده و با روش های مختلف می تواند منافع مادی بیشتری برای صاحبان خود به ارمغان بیاورد.

وب سایت از اولین ابزارهایی بود که در شبکه اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت. اوایل بیشتر به منظور به اشتراک گذاری نتایج تحقیقات موسسات علمی-پژوهشی و دانشگاه ها بود. به مرور زمان و به تدریج جنبه تجاری به خود گرفت و شرکت ها از طریق وب سایت، کالاها و خدمات خود را بازاریابی و به مشتریان عرضه می کردند. حالا مهم این بود که افراد بیشتری وب سایت شرکت را در اینترنت ببینند تا شرکت فروش بیشتری داشته باشد.

نکته این بود که شرکت چطور آدرس وب سایت را به مشتری اعلام کند. تا قبل از حضور موتورهای جستجو تنها راه چاپ آدرس وب سایت بر روی کارت های ویزیت یا اعلانات تبلیغاتی بود که قطعاً در مقابل قدرت موتور جستجو در معرفی وب سایت، مقدار قابل توجهی نمی باشد.

با ظهور موتورهای جستجو، شرکت ها به انواع روش های مختلف سعی کردند سایت خود را در صفحه اول نتایج جستجو نمایش دهند. انواع ترفندهای مختلف را به کار گرفتند تا وب سایت شرکتشان در صفحه اول نتایج به جستجوگر نمایش داده شود. علت این کار هم مشخص است. هرچه وب سایت در صفحات بعدی موتور جستجو نمایش داده شود از شانس کمتری برای دیده شدن و کلیک شدن برخوردار خواهد بود. بنابراین مسابقه حضور در صفحات اولیه موتورهای جستجو آغاز گردید و تاکنون نیز ادامه دارد. براساس ترفندهای به کار رفته جهت نمایش در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو به تدریج کارآمدتر شدند و الگوریتم های خود را بهبود دادند. دانشی که اکنون از آن به عنوان SEO یا Search Engine Optimization نام برده می شود ناشی از همین مسابقه می باشد. در حال حاضر شغلی به نام متخصص SEO (SEO Specialist) وجود دارد که با توجه به ماهیت کارش که هدف نهایی آن جلب مشتری بیشتر می باشد، معمولاً در واحدهای فروش و بازاریابی شرکت ها مشغول به کار می باشند.

در کنار این موضوع توجه به ظاهر وب سایت و ایجاد تجربیات بهتر کاربری (UI/UX) برای شرکت ها به منظور جلب مشتری مهم شد. راحتی کاربر در مسیر یافتن کالا یا خدمات مورد نظر خود، حداقل کردن مسیر منتهی به دریافت پول از مشتری، نمایش صحیح صفحه وب سایت در مرور گرها و نمایش گرهای مختلف و …. نیازمندیهای بود که به تدریج مطرح می شد. نیازهای جدید باعث شد به تدریج زبان های برنامه نویسی مختص لایه نمایش یا Front ایجاد و توسعه داده شوند.از سوی دیگر با افزایش میزان ضریب نفوذ اینترنت در کشورها نیاز به سخت افزارهای بهینه تر در زمینه سرعت دسترسی و حجم ذخیره سازی اطلاعات ایجاد گردید.

به طور کلی درخت فضای مجازی به تدریج شاخه های مختلفی ایجاد کرد که هریک نیاز به متخصصان زبر دستی در حوزه کار خود داشت.

در مطالب بعدی ادامه سیر تحول در حوزه توسعه وب سایت را بررسی خواهیم کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *