تامین محتوا

اهمیت تامین محتوا در طراحی و توسعه وب سایت

در نوشته های قبلی در خصوص سیر تحول وب سایت و نیز الزامات اولیه اساسی در طراحی و توسعه وب سایت صحبت کردیم. یکی از مهمترین اعضای تیم توسعه وب سایت، افرادی هستند که وظیفه آنها تامین محتوا برای وب سایت می باشد.

اهمیت وجود نقشه کاربری برای وب سایت در نوشته پیشین کاملاً آشکار شد. بدون داشتن نقشه کاربری وب سایت عملاً شما بدون هدف در مسیری در حال حرکت هستید. نمی دانید چه می خواهید و نمی دانید چقدر به چه چیزی نزدیک شده اید. واقعاً به همین میزان همه چیز مبهم است. اما در آن سو در صورتی که هدف خود از توسعه وب سایت را بدانید و به اهداف خود آگاهی داشته باشید – هر چند این اهداف کلی باشند – می توانید مسیری برای خود تجسم و برنامه ریزی کنید تا به مرور تصویر واضح تری از اهداف خود بدست آورده و دقیق تر شوید.

تامین محتوا چیست؟

یکی از بخش های بسیار مهم در توسعه وب سایت قسمت تامین محتوا می باشد. در واقع نیروی محرک توسعه وب سایت یا به عبارت دیگر زنده بودن وب سایت بر مبنای محتوایاتی است که توسط این بخش تامین می شود. هرچه این محتوا تازه تر، یکتا تر و غنی تر باشد، بازخورد بهتری برای وب سایت شما خواهد داشت. یعنی در واقع SEO سایت شما در وضعیت بهتری خواهد بود و در جستجوهای انجام شده توسط موتورهای جستجو در صفحات اولیه و در مکان های بالاتری قرار خواهید گرفت.

نقشه و خوراک اصلی محتوا را شما از اهدافی که برای وب سایت در نظر دارید در اختیار تیم تامین محتوا قرار می دهید. بهتر است همینجا قبل از اینکه بیشتر در خصوص محتوا صحبت کنیم، آن را تعریف کنیم. محتوا به هر چیزی شامل متن، عکس، فیلم یا انیمیشن و … گفته می شود که صفحات وب سایت شما را پر یا تامین یا تکمیل می کند. قطعاً اینکه شما در وب سایت خود از عکس های گل نیلوفر آبی استفاده کنید یا عکس یک اسپرسوساز با قابلیت آسیاب قهوه را بگذارید، وابستگی مستقیم به هدف شما از توسعه وب سایت دارد.

حالا که با مفهوم تامین محتوا آشنا شدیم بیایید به نکات دیگری هم در خصوص تامین محتوا توجه نماییم. تاکنون نوع محتوایی را که سایت ما نیاز دارد متوجه شدیم.

انواع محتوا

امروزه صرفاً وب سایت معرف فعالیت و خدماتی که شما انجام می دهید، نیست. در حال حاضر شبکه های اجتماعی -Social Medias- نقش پررنگی در معرفی افراد، شرکت ها و سازمان ها برای استفاده کنندگان از شبکه جهانی اینترنت ایفا می کنند. از این از یک زاویه شما باید در نقشه اهداف خود مشخص نمایید که آیا در شبکه های اجتماعی نیز فعالیتی خواهید داشت یا خیر. در صورتی که پاسخ شما بلی است، همین جا شما به طور کلی با دو نوع تامین محتوا مواجه هستید. تامین محتوا برای وب سایت و تامین محتوا برای شبکه های اجتماعی. حال می بایست مشخص کنید در چه شبکه های اجتماعی می خواهید فعالیت داشته باشد. زیرا برای مثال محتوایی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام – Instagram – استفاده می شو با محتوایی که در شبکه اجتماعی توئیتر – Twitter – یا شبکه اجتماعی Pinterest استفاده می شود، متفاوت می باشد. در عین اینکه به طور کلی می بایست تمامی محتوای تامین شده جهت شبکه های اجتماعی و وب سایت یک مفهوم یا سخن را به مخاطب شما منتقل کنند، اما در جزئیات نوع محتوای تامین شده جهت هریک می تواند و بهتر است که متفاوت با دیگری باشد.

مبادی و منابع تامین محتوا

از منظر دیگری شما می بایست مشخص نمایید منبع تامین محتوای شما چیست یا کیست؟ بگذارید این گونه توضیح دهم. فرض کنید شما فروشگاه اینترنتی می خواهید ایجاد کنید. آیا تصاویر یا فیلم ها یا حتی متن های معرفی محصول توسط تامین کننده محصول در اختیار شما قرار می گیرد یا می بایست تیم تامین محتوا استودیوی عکاسی برای خود داشته باشد تا عکس های صنعتی و با کیفیت از محصول تهیه نماید. آیا نتایج مقایسه بین محصولات توسط شما انجام می شود یا توسط تامین کننده ای حتی شرکت ثالث؟ تعیین این مبادی و منابع و برنامه ریزی در تامین به موقع محتوا خود فرایند پیچیده ای می باشد.

زمان بندی تامین محتوا

حال که مشخص شد برای چه کانال های خروجی – وب سایت و شبکه های اجتماعی – می خواهیم تامین محتوا کنیم، حتی منابع تامین محتوای خود را شناختیم، می بایست بر مبنای زمان بندی مشخصی، برنامه ریزی نماییم تا محتوای صحیح و قابل استفاده در احتیار گیرد. اصولاً زمان بندی مشخص برای تامین محتوا بستگی به نقشه هدف طراحی و توسعه وب سایت شما دارد. برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی دارید در زمان لانچ محصول جدید نیاز به آماده بودن محتوا دارید. اینکه بنابر محتوای مورد نیاز و نیروی انسانی در اختیار، چند روز قبل نیاز به محتوا در خصوص محصول جدید دارید، موردی است می بایست برنامه ریزی دقیقی برای آن انجام دهید تا اهداف تعیین شده کمپین های تبلیغات و بازاریابی و فروش به علت دیرکرد در لانچ محصول در وب سایت دچار خلل نشود.

تغییر و بهبود محتوا براساس کانال مخاطب و استراتژی ها SEO

پس از تامین محتوا برای کانل های مخاطب خود، می بایست این محتوا جهت بررسی و اعمال استراتژی های SEO، در اختیار کارشناس SEO، قرار گیرد. برای مثال در متن ها کلماتی افزوده یا تغییر یابد تا بار کلمات کلیدی وب سایت براساس استراتژی SEO تعیین شده، بهبود یابد.

آماده سازی نهایی محتوا

در اکثر اوقات حتی اگر شما محتوای خود را سر وقت آماده کرده باشید، نیاز است تا تیمی متشکل از گرافیست و ویراستار محتوای تامین شده را جهت کانال مخاطب شما آماده سازی نهایی کرده و حتی مدیر محصول، محتوای تهیه و تامین شده را بازرسی یا Audit کند. بنابراین در زمانبندی نهایی ایجاد خروجی در کانال های مخاطب خود اعم از وب سایت یا شبکه های اجتماعی به این نکته حتما دقت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *