Website design team

الزامات اولیه اساسی در طراحی و توسعه وب سایت

در بخش قبل در خصوص سیر تحول ایجاد نیازمندی وب سایت و مسائل پیرامونی آن به صورت کلی توضیحاتی ارائه کردیم. در این قسمت می خواهیم به قدم هایی اشاره کنیم که نیاز است در مقام شرکت یا شخصی که نیاز دارد وب سایت داشته باشد یا حتی در مقام شرکت یا شخصی که وب سایت برای دیگران طراحی می کند، برداشته شود.

هدف کلی از ایجاد وب سایت را شفاف و صریح مشخص کنید.

در قدم اول هدف نهایی از تهیه وب سایت باید مشخص شود. یعنی اینکه مثلاً بدانیم وب سایت برای معرفی شرکت است، برای اعلام اخبار است، برای ارائه یک خدمت آنلاین است، برای ارتباط با مشتریان است یا … . ممکن است شما چندین هدف را از ایجاد وب سایت پیگیری کنید. اشکالی ندارد. اما مراقب باشید که این اهداف با هم متعارض نبوده و حتی المقدر به سمت یک هدف کلی بالاتر متمرکز باشد. متمرکز بودن اهداف در ادامه به بهبود SEO سایت شما نیز کمک می کند. حتی در حوزه UI/UX نیز تجربه بهتری در اختیار کاربر و بازدید کننده سایت شما قرار می دهد.

برای مثال شما می خواهید سایتی داشته باشید که از طریق آن سرویس فروش آنلاین را برای شرکت خود ایجاد کنید. از سوی دیگر می خواهید به برخی با یک نرم افزار آنلاین خارجی که مربوط به تامین کننده مواد اولیه شماست نیز ارتباط داشته باشید. نرم افزار آنلاین خارجی به سرورهایی که در کشورهای تحریم شده هستند، سرویس ارائه نمی دهد. پس مجبور هستید هاست سایت خود را از یک کشور غیر ایران تهیه نمایید. از سوی دیگر اگر هاست سایت شما در ایران نباشد بانک ها و شرکت های تامین کننده خدمات پرداخت آنلاین آنها به شما خدمات پراخت آنلین ارائه نمی کنند. اینجا تعارض پیش می آید. بهترین راهکار برای این موضوع تفکیک این دو سرور از هم است. ضمن اینکه با تفکیک دو سرور ترافیک ارتباط با نرم افزار خارجی بر روی ترافیک وب سایت فروش آنلاین شما اثر منفی نمی گذارد.

تیمی جهت پیشبرد امور سایت تشکیل دهید.

تشکیل تیم جهت پیشبرد امور وب سایت، از مهم ترین و اصلی ترین کارهایی است که قبل از شروع به طراحی وب سایت می بایست به آن پرداخته شود. اعضای تیم لزوما ثابت نبوده ولی تیم می تواند یک هسته اصلی داشته باشد و افراد به فراخور نیازمندی به عضویت تیم پیشبرد سایت درآیند. تیم پیشبرد لزوما افراد متخصص در حوزه IT نمی باشند. این تیم شامل افرادی جهت تامین محتوی سایت شامل فیلم، عکس، لوگو، متن، مسابقه و…. ، افرادی جهت ایجاد و بررسی ارتباطات مالی با شرکت های پرداخت الکترونیک (کارشناسان مالی)، افرادی جهت توسعه وب سایت (برنامه نویسان)، افرادی جهت تعیین استراتژی های SEO، افرادی جهت تامین امنیت وب سایت به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری (مهندسان حوزه IT) و … می باشد. برای مثال در صورتی که وب سایت شما خدمات تحویل در محل یا حمل دارد می بایست فردی که به امور حمل و مسائل مربوط به آن مسلط بوده و بتواند به عنوان رابطی مابین واحد حمل و نقل و تیم پیشبرد امور وب سایت عمل نماید، در در تیم پیشبرد امور وب سایت عضو شود. با توجه به اینکه وب سایت شرکت ها اغلب در راستای معرفی و فروش خدمات و محصولات شرکت می باشد، افرادی از واحدهای فروش و بازاریابی نیز در تیم پیشبرد وب سایت حضور دارند.

فرض کنید تیم طراحی سایت می خواهند رنگ بندی قالب وب سایت را انجام دهند. به نظر شما چه کسانی در این کار دخیل هستند؟ قطعاً یکی از واحدهای مهم در این حوزه واحد بازاریابی شرکت می باشد که به علل مختلفی تاییدیه مدیران ارشد را قبلاً در خصوص رنگ های سازمانی برای کارت های ویزیت، سربرگ ها، لوگو و … دریافت کرده و به عنوان ذی نفع در این بخش می تواند به تیم پیشبرد امور وب سایت کمک شایانی نماید.

مثالی دیگر در این حوزه الزامات قانونی دریافت وجه از مشتری از طریق درگاه های آنلاین پرداخت می باشد. در این خصوص نیز واحد مالی در شرکت اطلاعات کافی در این خصوص را داشته و می تواند به تیم پیشبرد امور وب سایت کمک کند.

در مجموع تشکیل تیم براساس اهداف وب سایت از ضروریات ابتدایی پس از تصمیم گیری در خصوص طراحی و توسعه وب سایت می باشد.

در نوشته های بعدی بیشتر در خصوص این موارد صحبت خواهیم کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *