نردبان وفاداری مشتری چیست؟

نردبان وفاداری مشتری روشی سیستماتیک برای طبقه بندی مشتریان یک سازمان به پنج دسته مختلف بسته به سطح تعامل مشتریان با سازمان است. نردبان وفاداری مشتری به کسب و کارها کمک می کند تا مشتریان بالقوه ای را شناسایی کنند که می توانند برای مدت طولانی با تجارت خود درگیر بمانند و همچنین به برند خود وفادار شوند.

اهمیت نردبان وفاداری مشتری

مفهوم نردبان وفاداری مشتری تحت بازاریابی رابطه مند و مدیریت برند است که با ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان سروکار دارد. گفته می شود که هزینه جذب مشتریان جدید 4-6 برابر بیشتر از انجام تجارت با مشتریان فعلی است. از این رو برای هر سازمانی ارزش دارد که مشتریان فعلی خود را شاد و راضی نگه دارد تا کسب و کار سودآورتری داشته باشد.

بنابراین، نردبان وفاداری مشتری به سازمان کمک می کند تا استراتژی تعامل را هوشمندانه برنامه ریزی کند تا مشتریان وسوسه شوند که از نردبان بالا بروند.

دسته ها و نمونه های نردبان وفاداری مشتری

نردبان وفاداری مشتری، افراد مرتبط با محصول یا خدمت را بر اساس تعامل آنها طبقه بندی می کند. افراد به عنوان مظنونین، مشتریان احتمالی، مشتریان کوتاه مدت، مشتریان بلندمدت و مدافعان طبقه بندی می شوند. نمودار زیر نردبان وفاداری مشتری را نشان می دهد:

پنج دسته مختلف زیر نردبان وفاداری مشتری عبارتند از:

  • مظنونین

آنها مشتریان بالقوه یک سازمان هستند. آنها ممکن است از کمپین های تبلیغاتی سازمان آگاه باشند، اما در حال حاضر هیچ کاری با آن سازمان انجام نمی دهند.مشتریان احتمالی

آنها کسانی هستند که تحت تاثیر تبلیغات سازمان قرار گرفته اند و در فکر خرید محصولات سازمان هستند. سازمان باید صمیمانه با آنها برخورد کند و همه شبهات آنها را حل کند.

یک مثال می تواند مشتری باشد که به دنبال خرید یک ماشین است و 5 ماشین خاص را در مجموعه پرداخت قرار می دهد. این شخص به یک مشتری احتمالی برای تمام 5 شرکت تبدیل می شود زیرا او عمدتاً یکی از این 5 گزینه را خریداری می کند.

  • مشتریان کوتاه مدت

آنها برای اولین بار محصولات سازمان را خریداری کرده اند و در حال حاضر از آنها استفاده می کنند. سازمان باید تمام کمک های ممکن پس از فروش را به آنها ارائه دهد تا نگرانی های آنها را آرام کند.

این مشتریان می توانند با برنامه وفاداری یا تخفیف وفاداری درگیر شوند. به عنوان مثال، خریدار خودرو یا خریدار گوشی هوشمند مشتری است

  • مشتریان بلند مدت

آنها به طور مکرر با سازمان تجارت می کنند و مایل به تقویت تعامل در آینده هستند. اگر مشتریان به خوبی درگیر شوند، می توانند با وفاداری به برند خود به افزایش تجارت کمک کنند. اینها همچنین می توانند به حساب های کلیدی تبدیل شوند.

به عنوان مثال، مشتری یک شرکت نرم افزاری که چندین پروژه را در فناوری ها و حوزه های مختلف انجام می دهد.

  • مدافعان

آنها نه تنها تجارت تکراری با یک سازمان انجام می دهند، بلکه سازمان را به آشنایان خود نیز توصیه می کنند. آنها با ارزش ترین بازیکنان هستند و سازمان باید با بالاترین اولویت با آنها رفتار سلطنتی داشته باشد.

به عنوان مثال، شخصی پس از خرید خودروی یک شرکت، آنقدر راضی است که به طور غیرمستقیم در مورد آن به مردم می گوید و به برند کمک می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *